Thursday, June 19, 2014

RAMADHAN 1435 - 2014



Bulan Ramadhan, bulan yang cukup dinanti-nanti oleh seluruh umat Islam seantero dunia. Dalam bulan ini, semua muslim DIWAJIBKAN untuk berpuasa bagi mereka yang sihat dan berkemampuan. Puasa merupakan Rukun Islam ketiga dari kesemua lima rukun. Dalam tempoh sebulan, kita akan diuji Allah Subhanahu Wa Ta'ala untuk menahan lapar dan dahaga bermula dari terbit fajar mentari sehingga terbenamnya ufuk ke sebelah barat. Selain makan dan minum, kita juga diminta untuk menjaga pertuturan, tingkah laku dan pandangan mata dari segala kemaksiatan dan lagha dunia.

Dengan berakhirnya 30 Syaaban pada 28 Jun ini, maka bermulalah lembaran baru dalam kitaran hidup seharian seorang muslim itu seawal jam 5 pagi dimana semua umat Islam tidak kira di pelusuk mana sekali pun, akan bangun untuk bersahur sehingga habisnya waktu Syuruk.

Paling dinanti sewaktu kedatangan Ramadhan adalah pengumuman dari Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Melayu di TV menyatakan tarikh permulaan puasa. Kebiasaannya, saat ini akan dinantikan oleh semua orang tidak kira lapisan umur. Juga menjadi trend masa kini setelah pengumuman tersebut disiarkan, pasti berbondong status dikemaskini samada di Tweeter mahupun Facebook.

Aku secara peribadinya, tidak sabar menunggu Ramadhan. Hati bercampur baur teruja, gembira dan sebak. Boleh dikatakan semua perasaan bermain dalam hati ini. Apa yang mampu terungkap adalah, Selamat Datang RAMADHAN AL-MUBARAK di tahun 1435-2014.



 """"  أهلا وسهلا يا رمضان """"



""" 1 Ramadhan 1435 (29 Jun 2014)"""




""EpOoL De DrAgONiZeR""

No comments: