Wednesday, June 11, 2014

HALAL & TIDAK HALAL

 Akhir akhir ini, banyak isu diperkatakan di media dan akhbar yang berkait dengan HALAL dan TIDAK HALAL. Sensitiviti berkaitan isu ini amat tinggi kerana ia melibatkan umat Islam khususnya dan masyarakat majmuk am-nya di negara ini.

Isu mengenai gelatin dalam makana yang datang dari sumber khnizir atau babi telah lama diperdebat dan dibincangkan di negara kita ini. Malahan baru-baru ini, timbul lagi satu isu mengenai coklat Cadbury yang cukup popular bukan setakat di Malaysia malah di dunia, mengandungi gelatin tersebut.

Coklat Cadbury yang digemari ramai




Setelah begitu hangat isu tersebut diperkatakan di semua media sosial dan elektronik negara, satu kenyataan telah dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan (FATWA) mengatakan bahawa produk berkenaan sebenarnya adalah HALAL.

Rujuk di sini : KLIK

Walaupun demikian, stigma masyarakat terhadap status HALAL produk berkenaan tetap tidak berubah, atau setidak-tidaknya mengambil masa untuk mereka mengubahnya.

Mangsa paling teruk terjejas dalam isu ini adalah imej JAKIM dan Kementerian Kesihatan Malaysia yang tercalar apabila mereka dilihat seakan tidak peka dengan isu HALAL dan TIDAK HALAL dalam produk pemakanan yang menjadi darah daging bagi umat Islam.

Baru-baru ini, saya ada terbaca sebuah laman web, yang mana pada hemat saya, akan membantu kita terutamanya umat Islam agar lebih berhati-hati dalam memilih produk keluaran Islam juga mendapat input mengenai produk keluaran bukan Islam.

Klik di sini :



 Semoga info di laman web berkenaan dapat membantu saudara Muslim saya menjadi pengguna yang lebih bijak dalam memilih produk yang HALAL demi kemuslahatan kita bersama.




""EpOoL De DrAgONiZeR""

No comments: